لابراتوار پروتزهای دندانی فضلی

عوامل موثر در پوسیدگی دندانها

جمعه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ب.ظ

عوامل موثر در پوسیدگی دندانها

  • سن : پوسیدگی دندان در دوارن طفولیت و جوانی بیش از بقیه دوران زندگی است و در سن 17 تا 24 سالگی به حداکثر می‌رسد.
  • جنس : بعضی از مطالعات حاکی از آن است که در شرایط اجتماعی و اقتصادی یکسان ، زنان در سنین جوانی نسبت به مردان همسن خود اندکی پوسیدگی بیشتری دارند.
  • شغل : عوارض سو ناشی از شغل بر روی دندانها و نسوج پیرامون آنها جالب توجه است. به عنوان مثال نزد کسانی که مجبورند به نگه داشتن میخ در دندانها ، مانند نجارها ویا کفاشها و مبل سازها ، شیارهایی در کناره دندان ایجاد می‌شود و یا در کسانی که با آلات موسیقی و ... سروکار دارند و همچنین کسانی که قند و الکل زیاد مصرف می‌کنند، پوسیدگی معمول بوده و پوسیدگی سریع انجام می‌گیرد.

  • توارث : بعضی خانواده‌ها نسبت به برخی خانواده‌های دیگر پوسیدگی کمتر یا بیشتری دارند. اگر چه نقش کروموزومها در ایجاد پوسیدگی دندان مشخص نیست، ولی از نقش توارث در این زمینه نباید غافل شد.
  • بحرانهای روحی و روانی : افرادی که تحت کنترل و مراقبتهای دندانی قرار دارند، چنانچه در یک دوره بحران روحی قرار گیرند، متعاقب آن پوسیدگی شدیدتری نسبت به گذشته خود نشان می‌دهند.
  • عوامل میکروبی : به عنوان نمونه بین میزان پوسیدگی دندان و تعداد لاکتوباسیلهای موجود در دهان رابطه مستقیمی وجود دارد.
  • تغذیه : کمبودهای غذایی که کمبود ویتامین D ، C ، A ، فلوئور ، کلسیم ، فسفر یا عدم متعادل بین کلسیم و فسفر از جمله آنهاست، می‌توانند در پوسیدگی دندانها دخیل باشند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۱
مجتبی فضلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی